Hesselgrens avhandling 1954

En lic-avhandling under konstruktion.

 

 

Hesselgrens avhandling "Arkitekturens uttrycksmedel"

 

 

Avhandlingen

 

Referat och systematisk genomgång

Här följer ...

ARKITEKTURENS
UTTRYCKSMEDEL

En arkitekturteoretisk studie med tillämpning
av experimentalpsykologi och semantik
 
av

 
SVEN HESSELGREN

 

Förord

 

Första delen

DEN GRUNDLÄGGANDE
VARSEBLIVNINGSPSYKOLOGIN

 

I. Grundläggande fakta

Naiva realismen. Stimulus. Förnimmelser. Varseblivningar. Sinnesmodalitet - varseblivningsmodalitet - sinneskvalitet (egenskap; attribute). Objektivt och subjektivt. Aggregat. Holitet. Gestalt. Föreställning. Polära egenskaper. Fenomenologi.

 

II. Varseblivningsmodaliteterna

Visuell form. Färg. Ljus- och belysningsvarseblivning. Textur. Varsebliven rörelse och tid. Taktil yta. Haptisk form. Kinestetiska varseblivningar. Vissa auditiva fenomen. Lukt och smak.

 

III. Anknytningar mellan varseblivningsmodaliteterna

Associationer. Synestesier. Transformationstendenser.

 

IV. Några kunskapsteoretiska synpunkter

Ostensiv definition. Nominell definition. Operationell definition. Förnimmelser härleds från ostensivt definierad varseblivningskunskap. Var varseblivningsmodalitet har sin egen struktur därmed sin egen estetik.

 

Sammanfattning av första delen

Fenomen är psykiska företeelser som orsakas av stimuli. Sambanden mellan stimuli och varseblivningar modifieras av varseblivningsfältet. Varseblivningar påverkar även varandra. Också transformationer mellan varseblivningsmodaliteter förekommer. Allt detta kan endast studeras genom den psykologiska vetenskapens metoder.

 

 

Andra delen

DEN ESTETISKA VÄRDERINGEN AV DE
"RENA" VARSEBLIVNINGARNA

 

V. En arkitekturteori

Varseblivningar kan utsättas för estetiska värderingar, betydelser och emotioner. Särskilt preferensundersökningsmetodik är instrumentet för formalestetisk analys. Arkitekturteori har vissa likheter med konstteori, men har ändå sin egen särart. Så är det viktigt att arkitektur förmår väcka emotioner - ofta med demagogiska medel. En sinnesupplevelsernas arkitekturteori exkluderar konstruktion och planlösning. Värdeobjektivism. Värdesubjektivism. Värdenihilism. Man kan anta att det estetiska värdet hör till de begrepp som inte går att definiera vare sig nominellt eller ostensivt. Studien vill försöka göra en operationell definition av det estetiska värdet.

 

VI. Uppdelning av det arkitekturteoretiska studieområdet

Varseblivningar är oftast bärare av betydelser såsom begrepp exempelvis "äpple". Dock vill H. ändå, för systematikens skull, först studera värderingen av de "rena" varseblivningarna, n.b. innebärande en abstraktion. Formalestetiken är ämnet för studiet av hur de rena varseblivningarna värderas. Kritik av Fechners preferensundersökningsmetodik. Kritik av gestaltlagarna. Pregnansfaktorn. Strukturerande fenomen - en lista över dessa. I de följande avsnitten går H. igenom dessa och deras samband med det formalestetiska värdeomdömet. Kriterier på pregnansfenomen. Russels ostensivt obestämda fenomen.

 

VII. Den visuella formens formalestetik

Figur och botten. De visuella huvudriktningarna. Den räta vinkeln och den räta linjen. Kurvlinjens kontinuitet. Kantigt och runt. Sluten och öppen form. Proportionsupplevelsen. Den formalestetiska proportionsvärderingen. Den experimentella estetiken. De pregnanta proportionernas problem. Den experimentella estetikens lärdomar. Talmystik och proportionslära. Karaktärsväxlingarnas system. Pregnanta former. Avsteget från en pregnant form. Artikulation. Likformighet som formalestetisk princip. Symmetri. Balans. Formal valens.

 

VIII. Färgens formalestetik

Enskilda färger. Enkelt polära färgserier. Lokalfärgens förändring. Några statiska uppgifter. Ljushetsintervaller. Färgtonlikhet. Intervallstorleken. Färgintervallets karaktär. Intervallsammanställningar. Färgbalans. Yteffekten. Färggestalten ur formalestetisk synpunkt. Färgens uppträdandeformer. Paralleller mellan form och färg.

 

IX. Belysningens formalestetik

Ljusstyrka. Bländning. Ljusfärg. Färgrendering. Ljusriktning. Glansdager. Skugga.

 

X. Texturens formalestetik

Textur förstärker sambandet mellan färg och form. Betydelsefull är även transformationstendensen mellan textur och gräng.

 

XI. Övriga varseblivningsmodaliteters formalestetik

Taktila ytor. Haptisk form. Kinestetiska upplevelser. Auditiva varseblivningar.

 

XII. Transformationstendensen som formalestetisk faktor

Rytm. Rytmens stimulus. Rytmens värdering. Bronsålderns spiralornamentik. Balans.

 

XIII. Några formalestetiska iakttagelser

Det formalestetiska värdets vikt.

 

Sammanfattning av andra delen

Övergångar mellan strukturerande pregnansfenomen kännetecknas av spänningslöshet eller vila. Subjektet relaterar sina varseblivningar till närmaste pregnansfenomen. Nära överensstämmelse framkallar ofta en känsla av något definitivt, av rofylldhet, behaglighet. Men värderingsreaktionen är i hög grad beroende av den individuella värderingsnormen vilken huvudsakligen anpassat sig till den rådande sociala normen. Pregnansfenomen högvärderas ofta spontant av lekmannen. Även individens inner set har betydelse för värderingen av pregnanta varseblivningar. - Detta om formalestetikens kunskapsområde.

 

 

Tredje delen

DET ARKITEKTONISKA UTTRYCKET

 

XIV. Betydelsebegreppet

Behovet att uppleva en betydelse är förmodligen något primärt och spontant, i hög grad kännetecknande även för djurens varseblivningsvärld. Även i nonsensformer inläggs ofta betydelser. Ställföreträdande betydelser kan kallas symboler. Men förutom signaler och symboler, finns även uttryck. Betydelser kan vara konventionella, associativa eller spontana. De sistnämnda har vi till en del gemensamma med djuren, såsom betydelser av mimik. - Vi vill nu undersöka, om det finns några spontana arkitekturuttryck.

 

XV. Det arkitektoniska uttryckets särart

Till skillnad från mimik, som förutsätter rörelse, är arkitektur statisk. Finns ändå spontana betydelser hos arkitekturen? Efter vilka grunder värderas dessa betydelser? Uttryckets äkthet prövas med förståndet, vilket således biträder känslan vid den arkitektoniska bedömningen.

 

XVI. Det visuella funktionsuttrycket

En funktion bör också se funktionell ut. En hänsyn till inte bara det fysiska utan även det varseblivna, är det som kan höja byggnadstekniken till byggnadskonst. Men endast det tekniskt riktiga kan bibringas detta uttryck av att fungera riktigt. Uttrycksfullheten är i viss mån allmängiltig, är hypotesen här. - Ett antal ostensiva definitioner: Att fattas av handen; Att stödja kroppen; Att innesluta något; Att vara underlag; Att uppta statiska eller dynamiska krafter; Att skydda och begränsa; Att öppna och förbinda; Att dirigera materiella nyttigheter; Att röra sig framåt, bana sig väg; Verktygsuttrycket; Den komplicerade formens uttryck.

 

XVII. Det visuella konstruktionsuttrycket

Följande huvudgrupper av konstruktionsuttryck kan uppställas: Bortskärning av material; Omformning av materia; Flätning; Utfackning; Stapling; Sammansmältning; Hop-passning; Sammanfogningselement; "Arkitektonisk" och "organisk" form.

 

XVIII. Det visuella materialuttrycket

Uppfattandet av materialet och dess bearbetning är de taktila varseblivningarnas spontana betydelser. De vanligaste materialen med de materialuttryck som knyts till den visuella varseblivningen av dem är följande: Trä; Metall; Glas; Natursten; Betong; Textil; Läder; Keramiska material; Plastmaterial.

 

XIX. Två arkitekturgestalter (Exkurs)

Med hjälp av sitt nybyggda varseblivningssystem försöker H. först, på analytisk väg ("som en kritiker när han skärskådar ett färdigt verk"), visa att den doriska kolonnen i all sin uppenbarelse signalerar (betyder)uppåtriktad kraft och spänstigt bärande.

Därefter förfar H. syntetiskt ("så som den utövande arkitekten mer eller mindre medvetet arbetar") med en modern stålramskonstruktion. Gestaltningsuppgiften består i att få stålkonstruktionen att se såväl lätt som stark ut.

 

XX. Övriga modaliteters semantik

Färgens och belysningens semantik. De auditiva varseblivningarnas semantik. Bertäffande de senare säger H. att "eko och lång efterklang bägge ha betydelsen 'stort rum', medan kort efterklang har betydelsen 'litet, intimt rum'." "Total frånvaro av efterklang har betydelsen 'rymd'", säger han även.

Ett annat kunskapsområde som involverar den auditiva semantiken är språket. Detta kan förmedla miljöupplevelse dels vad avser betydelse dels emotionella innebörder, även i betydelsefri bemärkelse.

Rörelsens semantik. "Den livliga rörelsens kraftbetydelse och orörlighetens betydelse av kraftlöshet eller av tillbakahållen latent kraft äro betydelser eller uttryck som stå på gränsen till emotioner."

 

XXI. Den semantiska valensen

Olika delar av en gestalt kan ha olika "valens" för uttrycket. "Det synes vara en fördel för det semantiska värdet om en gestalt är så beskaffad att en del därav har uttrycksvalens. Det synes inte vara nödvändigt att delen med den semantiska valensen är densamma som den som har den formala valensen."

 

Sammanfattning av tredje delen

En varseblivning leder över till en betydelse, vilken är den som subjektet primärt uppfattar. Uttrycket kan vara associativt eller spontant/genetiskt betingat, och kan ge upphov till olika slags föreställningar om det varseblivna objektet. Inom arkitekturen eftersträvas eliminering av symbolbetydelse och privata associationer men tydligt spontant uttryck. Betydelse eller uttryck kan generera emotioner, ett särskilt studieområde.

Ett spontant arkitektoniskt uttryck har ett bestående värde, något som den för tillfället rådande värderingsnormen saknar.

 

 

Fjärde delen

VARSEBLIVNING, UTTRYCK OCH EMOTION

 

XXII. Hur emotionen inkommer i sammanhanget

Många systematiker av känslor och emotioner finns. Emotioner spelar med i all fenomenologisk upplevelse - vid våra omedelbara värderingar och upplevelser och i våra varseblivningar och föreställningar. Det finns ett samband mellan emotioner och föreställningar: emotionsförbindningar. Här ska den emotionella aspekten av en betydelse, orsakad av en varseblivning, betonas.

Att människor inte "känner in" och förstår varandra fast de i yttre mening talar samma språk, beror på att orden har olika emotionell innebörd. För förståelse fordras likartade referenssystem.

"Det stora problemet som den utövande arkitekten ställes inför är detta: hur skall jag i ett arkitektoniskt element som inte 'föreställer' något, kunna ingjuta ett emotionellt värde?"

Först vill H. studera de emotionsförbindningar som kan ske direkt från varseblivning till emotion, förutan betydelse som mellanled. Han diskuterar svårigheterna med att vetenskapligt mäta sambandet mellan sensation och emotion.

Enligt Hartshorne finns vissa samband mellan olika sinnesmodaliteter; de är inte så strikt åtskilda som exempelvis Helmholtz hävdar. Detta skulle kunna ha betydelse i miljöupplevelsesammanhang, tycks H. mena.

Privatassocierade emotioner finns även, liksom kulturellt associerade. Dessa intresserar sig emellertid inte H. för här.

En skillnad föreligger mellan att ge uttryck åt en känsla och att uppväcka en känsla. Konstens mål är det första och demagogens och nöjesindustrin det senare. Detta enligt Allsopp, men H. håller inte helt med.

Emotionsuttryckande element kan bilda helheter, gestalter, sentiment, i konst såväl som i arkitektur.

 

XXIII. Emotionsförbindningarnas latenta karaktär

Experimentalpsykologi har visat att vissa emotioner, särskilt sensoriella, är latent knutna till bestämda varseblivningar. En förteckning följer.

Den visuella formens emotionsförbindningar. Öppet-slutet ~ glädje-allvar. Starkt randigt ~ illamående. Frodig interiör-saklig interiör ~ sötma-kärvhet.

Färgens emotionsförbindningar. von Allesch har gjort experiment med estetisk värdering av färger. Ljus färg-mörk färg ~ lätt-tung. Mättat gult/rött-omättat blått/blågrönt ~ varm färg-kall färg. Rött ~ aktiverande. Rödaktigt gula kulörer prefereras spontant framför grönaktigt gula. Färgsammanhanget betyder mycket.

Belysningens emotionsförbindningar. Belysningsriktning ovanifrån-underifrån ~ hopp/optimism-hot/pessimism. Kraftig skuggbildning-skugglöshet ~ glättiga känslor/verksamhetsbegär-tristess/melankoli. Starkt ljus-svag belysning ~ realism/klarhet-mysticism/hot. (Realism-mysticism ~ vredesfylld glädje/aggression-sorgbunden glädje/vemod.)

Det totala visuella varseblivningsfältets emotionsförbindningar. Systemkollaps! Här hänger jag helt enkelt inte med på H:s analyser längre. Punkt slut. Men det beror nog mera på H:s framställningssätt, än på faktainnehållet - vilket kan ha en viss relevans. Men denna typ av utsagor måste övertygas fram: inte med besservisserattityd, utan medelst ett slags sökande attityd. H. avslöjar här på något sätt sin särskiljdhet från människoflocken, tycker jag. Därmed avslöjar han även sitt syftemål: önskan att behärska människorna. Men på det viset, han redovisar här, är han då dömd att misslyckas, gudskelov. - "Det ljusa föremålet mot en mörkare bakgrund ser glatt och vänligt ut, det mörka föremålet mot en ljusare bakgrund får snarast något hotfullt i sin uppsyn." Så är det inte för mig, generellt. - "I ett konstnärligt hopfogat bildfält samgå de olika emotionerna till ett nytt sentiment med komplicerad struktur, i ett okonstnärligt sammansatt bildfält förbli de olika emotionsförbindningarna disparata." Ja, den utsagan citerar väl H. mera, än menar själv. Och där är jag med honom igen. Han visar helt enkelt här på, att den konstnärliga bedömningen är beroende av kritikerns empatiska förmåga visavis konstnären. Tydligt så det förslår! Bra, H!

Texturens och den taktila ytans emotionsförbindningar; dessa är främst förknippade med materialbetydelser. Emotionsförbindningarna torde mest vara privatassociativt betingade. Man tror mer på det taktila sinnet än på det visuella. Om dessa två disparerar, uppstår illusion. "Emotionsräckan grov-kärv-förädlad är att betrakta som ett sensoriellt emotionssystem." Arkitekter borde arbeta mera taktilt/haptiskt.

Den haptiska formens emotionsförbindningar. Direkta emotionsförbindningar saknas nästan, enligt H:s erfarenhet. Stewart förespråkar "det lika intervallets princip" i gränguppbyggnad av en fasad.

Den kinestetiska varseblivningens emotionsförbindningar är svåra att skilja från sensoriella emotioner, säger H.

De auditiva varseblivningarnas emotionsförbindningar. Eko/lång efterklang-kort efterklang ~ ödslighet-intimitet.

 

Sammanfattning av emotionsstudiet

Det finns spontana emotionsförbindningar till varseblivningar - med eller utan förmedlande betydelse - och dessa tenderar att få ett permanent högvärde, i synnerhet där lust och glädje ingår.

 

XXIV. Ornament och mönster

I det arkitektoniska abstrakta mönstret möts form och färg. Mönstrets viktigaste faktor är rytmen, baserad på transformationstendens och befriad från betydelser. Dock utgör betydelsen inspirationskällla för den som komponerar ornament. Särskilt har växtrikets former studerats, liksom kristallernas rike. Också rent formala utgångspunkter finns.

I all serietillverkning av miljödominerade företeelser finns risk för alltför mekanisk upprepning, som vid framställning av tapeter. "Likhet i olikhet" uppskattas.

Den visuella uppmärksamheten kan fångas eller avledas, beroende på valda färg- och formegenskaper hos ornamentet. Också riktningar och rörelser kan åstadkommas i ett mönster. Andra formfenomen kan vara figur/bakgrund; närhetsfaktorn; symmetrifaktorn; den "goda" kurvans faktor; slutenhetsfaktorn; djupdimensionen.

Liksom form kan även färg uppträda som gestaltfaktor. Också färgbalans är viktig, liksom "ton-i-ton". Färgtonlikhet medför en känsla av samhörighet, men koloristisk spänning kan ibland vara eftersträvansvärt.

I resonemanget om tapet-planscherna X och XI samt XII avslöjar möjligen S. sin färgblindhet. - Måste analyseras vidare!

Färg och form kan samverka till helhetsupplevelser av sensoriella emotioner såsom "kvinnlig vekhet" kontra "manlig brutalitet", menar H.

Det går även att med enkla modifieringar mer eller mindre tvinga fram symbolbetydelser av i grund non-figurativa mönster.

Estetisk värdering berör tre entiteter: det formala, betydelserna och emotionerna. Men den estetiska värdenormen varierar. Förutom en lust-olustdimension, finns en lugn-upprördhetsdimension. Kvinnligt-manligt ~ kringslutande-uppbärande. Den visuella uppmärksamheten kan dirigeras, vilket är en faktor, "oumbärlig för att beskriva den mest specifika arkitekturupplevelsen, det arkitektoniska rummet."

 

XXV. Form och innehåll

Kritisk granskning av Cornells konstteoretiska begreppspar form och innehåll, vilka H. finner för diffust definierade för att kunna användas i arkitekturanalys.

 

XXVI. Värderingarnas inbördes gradering

Det arkitektoniska värdeomdömet fälls om tre kategorier av upplevelser. Varseblivningarna kan ha formal karaktär, varom fälls ett formalestetiskt värdeomdöme. De arkitektoniska gestalterna kan ha vissa spontana betydelser, vilka kallas uttryck, varom fälls semantiska värdeomdömen. Slutligen kan en varseblivning ha en emotions- eller sentimentförbindning, antingen direkt eller genom en betydelse. Häröver fälls det emotionella värdeomdömet.

"Karaktär", "emotionsförbindning" och "uttryck" är således de tre väsensskilda entiteterna, tre olika slag av betydelser i vid mening. Man kan säga att "en varseblivnings karaktär är den sista förtunnade resten av en betydelse eller emotion, som kvarstår när man söker bedöma den 'rena' formen eller 'rena' färgen."

Såväl det privat-associativa värdeomdömet som de sociala värderingsnormerna är av perifert intresse i H:s studie, men han önskar införa en "värdering av värderingarna", säger han.

Det estetiska värdet är relativt så tillvida att något formalestetiskt högvärderat samtidigt kan lågvärderas semantiskt eller emotionsestetiskt.

En arkitekturgestalt bör ha ett emotionellt färgat uttryck, annars griper den oss inte, säger H. Men argumenten för att vi bör gripas av arkitektur redovisar han inte.

Även upphovsmannens personliga sätt att gestalta ett arkitekturverk kan ha ett särskilt värde, menar H.

 

 

Femte delen

DEN ARKITEKTONISKA RUMSUPPLEVELSEN

 

XXVII. Hur rumsvarseblivningen konstitueras

Två sorters rum finns: rymd och avgränsad rymd, varav den senare är den som är intressant ur arkitekturteoretisk synvinkel. Rumsskapandet utgör en viktig del av arkitektens arbete, och ibland anses rumsskapande synonymt med arkitektur. Och därmed antyds "något för arkitekturen väsentligt, något som skiljer den från all annan skapande verksamhet: endast där rumsskapandet i någon betydande grad ingår som en integrerande del av det totala skapandet, uppstår vad vi kalla arkitektur." I en vidare mening kan arkitektur anses liktydigt med miljöskapande, säger H.

Kunskap om varseblivningsrummmet når man främst med fenomenologi och inte genom fysik, hävdar H. "Upplevandet av rummmet är — trots det successiva i upplevelsen — en typisk 'primär holitet', d. v. s. en gestaltad varseblivning, vilken man omedelbart uppfattar i sin helhhet och först efteråt kan analysera till sina element," säger H. "Man kan lugnt säga att när det gäller rumsvarseblivningen spelar hela förnimmelseorkestern för fullt."

En redogörelse för Jaenschs rumsforskning gör H. här, men jag finner innebörden i den, så som H. förmedlar den, som verklighetsfrämmande. Den går förmodligen ut på att det föreligger en diskrepans mellan fysiskt mätbart rum och psykologiskt upplevt rum? Vid vandrande uppmärksamhet mellan föremål skulle tomrumsintrycket gynnas, eftersom man då inte uppfattar föremålen utan endast "impressioner" (form- och färgfragment) av dem. Denna teori - som H. kallar "upptäckt" - framstår för mig som mycket tveksam.

På grund av Jaenschs "upptäckter" finner H det väsentligt att söka förstå hur man med visuell utformning kan fånga eller avlänka uppmärksamheten från föremål.

Semantiskt förankrad uppmärksamhet är effektivast, påtalar H. Även appellerande fenomen finns: Stort föremål appellerar starkare än litet. Pregnant form underlättar varseblivningen liksom centraliteten i bildfältet. Former med avvikande drag observeras lätt; avvikande formkaraktär likaså. Slutna former har en särskild appelleringsförmåga, liksom linjer som "pekar" mot exempelvis ett centrum.

Beträffande färger, appellerar i regel ett ljust föremål mer än ett mörkt, liksom högfärgen inom en färgton. Rött är den mest appellerande färgen medan svart appellerar minst. Ett stort färgintervall appellerar mera än ett litet (gult-svart optimalast); avvikande färg likaså.

Bertäffande belysningsvarsevlivningen, drar de kraftigast belysta delarna till sig störst uppmärksamhet. Plasticitetsskapande skuggbildningar är kraftigt appellerande. Det varma ljuset kan vara mer uppmärksamhetsfångande än det kalla.

Visuellt varsebliven rörelse är kraftigt appellerande. Appellerande former och färger uppfattas som närmare belägna än andra.

H. redogör även för hur uppmärksamheten kan avledas. Oftast är avledningen liktydig med att undvika dess infångande, säger han. Vidare kan kamouflage-teknik och mimicry vara effektiva. Linjer som pekar bort är starkt uppmärksamhetssplittrande. Svag belysning likaså. Svag bländning försvagar de visuella varseblivningarna vilket avleder uppmärksamheten.

"För att underlätta en uppfattning av det tomma mellanrummet bör man ... undvika de appellerande fenomenen och uppsöka de uppmärksamhetsflyende."

Den rörelseparallax som Helmholtz träffande har beskrivit, befäster och förstärker rumsintrycket. Om uppmärksamheten fästs vid de rumsbegränsande ytorna, förstärks rumsupplevelsen. Att utforska detta experimentellt finner H. angeläget. (Han fick det tillfället senare i början av sin egen rumsforskning.)

Hur fästs då uppmärksamheten vid väggen (med syfte att öka rumsupplevelsen)? Jo, ytfärg ger väggen föremålskaraktär, vilket förstärker intrycket av slutet rum. Om rumsväggarnas skuggbildning förstärks, förstärks också intrycket av slutenhet. Texturerad eller mönstrad väggyta förstärker rumsintrycket. Mönstret ger även väggen en visuell skala.

Övriga sinnesområden bidrar på följande sätt. Blotta förekomsten av haptiska eller när-taktila förnimmelser är starkt rumsfrämjande. Temperaturförnimmelse och upplevelse av luftrörelser påverkar rumsupplevelsen. Eko och efterklang likaså: de auditiva huvudriktningarna utgör de pregnansfenomen som strukturerar varseblivningsfältet.

H. hävdar en intressant sak om rum utan efterklang eller eko: "Den som varit med om att ropa från toppen av ett fjäll ut i en snötäckt värld som inte ger något gensvar på ens eget rop, känner sig uppleva en egendomlig frånvaro av auditivt rum." Just det, men kanske en desto större närvaro av reellt rum...?

Även landskapet är en varseblivning. H. citerar Lagerroth, som bl.a. säger: "en varelse, som med vilka sinnen eller medel som helst står i kontakt med ett område, kan bli medelpunkten i detta och därmed ge området den enhet, som, i ordets alla betydelser, fordras, för att det skall kallas landskap. Utseendet av detta landskap blir beroende av de enhetsgivande personernas beskaffenhet, ej endast av deras sinnesorgan och psyke utan även av deras kroppsstorlek, ty omvärlden ter sig ej likadant för en dvärg och en jätte." H. tillägger: "För att varseblivningen skall kallas landskap, fordras ... att den har helhetskaraktär, den skall med andra ord utgöra en gestalt och inte vara blott och bart ett aggregat." Och: "Liksom alla andra varseblivningar kan ett landskap ha betydelser och emotionsförbindningar, liksom när det gäller andra varseblivningar influeras dessa av subjektets inner set." Samt: "Vad som för arkitekten skulle vara viktigt att uppsöka är de eventuella spontana betydelser och emotionsförbindningar som uppträda." Men det ligger utanför H:s studie, påpekar han.

 

XXVIII. De visuella rumskaraktärerna

Rum kan ha olika karaktärer, vilka kan åskådliggöras i diagramform ungefär som färger och lukter. Begreppen gestalt - aggregat kan tillämpas även på ett rums uppbyggnad, säger H. Således ger slutna rumsavgränsningar en rumsgestalt, och icke-slutna avgränsningar aggregat. Även med olika färger kan ett slutet rum upplösas, ett fenomen som borde utforskas mera, enligt H.

Gestaltade eller aggregerade sammanställningar av olika rum kan även förekomma. Och rumselement kan sammansluta sig till rumsgestalter analogt med form- och färggestalter. Endast det definitivt gestaltade rummet skall avhandlas i det följande.

Det stora rummet — det lilla rummet. Ett föremålsfyllt djup förefaller längre än ett tomt. Fixeringsobjekt på avgränsningsytorna underlättar storleksbedömningen. Olika färger och färgintervaller har olika "framträdande" förmåga. Med nämnda medel kan effekter på rumsproportionerna uppnås.

Det omslutande rummet — det impressionistiska rummet. Rummets omslutningar kan betonas eller göras mindre framträdande, medelst form, färg eller belysning.

Det haptiska rummet — det visuella rummet. I det haptiska rummet fästs uppmärksamheten vid föremålen. I det visuella rummet avleds uppmärksamheten från föremålen. Textur och mönstring hos väggen förstärker rumsupplevelsen och dess begränsning.

Rumskaraktärsväxlingen impressionistiskt-betonat-haptiskt.

Det dynamiska rummmet — det statiska rummmet. En rumssekvens längs en axel kan transformationstendera rörelse vilket karaktäriserar det dynamiska rummet. Till skillnad häremot leds uppmärksamheten i det statiska rummet inte bort utan stannar kvar med subjektet, formar en balanspunkt och inbjuder till samling.

Det slutna rummet — det öppna rummet. I det öppna rummet leds uppmärksamheten ut ur rummet, exempelvis genom fönster eller dörrar, eller genom att begränsningsytorna inte sluter sig samman till fulla rumshörn. "Drives rummets upplösning alltför långt, försvinner dess enhetliga karaktär och det övergår från ett gestaltat rum till ett aggregerat rum." Människan behöver ett mellanläge mellan extremerna alltför slutet rum och allt för öppet rum, stipulerar H.

Det totala rumskaraktärsschemat. H. visar här hur han har försökt konstruera en sexdimensionell rumskaraktärs-kropp genom ett antal tredimensionella illustrationer.

 

XXIX. Människans behov av rumsupplevelse

Psykologiska skäl för människan att uppsöka olika slags rum finns, förutom skyddsaspekter. Dessa vill H. behandla här.

En väckt föreställning ger ett behov att uppleva föreställningen i verkligheten, säger H. här liksom på flera andra ställen. Denna föreställning hos H. har föranlett mig att anföra Meinong och även Szondi, som en utveckling av H:s tankebana.

En rumsupplevelse kan ge en känsla av instängdhet eller en känsla av skydd, beroende på individens beteendemönster, hävdar H. Samtidigt menar han att rumsupplevelsen "är en spontan och autonom varseblivningsakt", samt att kulturmönstret påverkar, liksom individens attityd.

Rum och skulptur har det gemensamt att båda måste upplevas successivt, i tiden. Men en skillnad ligger däri, att skulpturen är medelpunkt i sin värld, medan jag är min egen medelpunkt i min rumsvärld, påpekar H. - Men när jag befinner mig i landskap, ligger detta framför mig, anser H: "jag befinner mig i periferin av dess centrala del." Detta är ett önskvärt förhållande, säger han samtidigt, och tillägger: "Arkitekturen i betydelsen rumskonst är den konstart som träffar de djupaste bottenskikten i vårt behov av upplevelser".

Nu beskriver H. den mänskliga attityd, som jag har benämnt Sz1. Att endast denna sektor intresserar honom, och utgör en sådan påtaglig realitet för honom, medan han lämnar de tre andra sektorerna därhän, ger indikationer på att han själv befinner sig inom Sz1.

Polerna är aktivitet-passivitet och aggression-kontemplation, fastslår H. Och detta är helt i linje med Sz1. Min distinktion mellan kontemplation och meditation förekommer inte hos H; han benämner yogins djupt sänkta medvetande för "passiv kontemplation".

Ett intressant arbete ställer ringa krav på arbetsmiljön, säger H, "Men ju mer rutinmässigt arbetet är, desto viktigare är det att miljön stimulerar till en arbetsattityd." - "Om den visuella varseblivningen är så beskaffad att den inte väcker någon taktil eller någon haptisk föreställning, bortfaller detta incitament till aktivitet."

Vidare refererar H. till Spenglers karaktärisering av det egyptiska, det arabiska och det västerländska respektive typiska rummet. Människans "inner set" är ochså en faktor att räkna med, påpekar H. och menar att detta bestäms av kulturmönstret. - "Om en kultur envist fasthåller vid en bestämd rumskaraktär, som befordrar en viss attityd, kan detta inte innebära annat än att kulturen ifråga gynnar människor som inta denna attityd på bekostnad av alla andra." En beständig kultur måste därför skapa olika slags miljöer för alla slags attityder, sluter H.

För den aktivt aggressiva attityden är det haptiska rummet den lämpligaste miljön, säger H. Men ett betonat eller impressionistiskt rum är olämpliga, då de avleder uppmärksamheten. Dock måste ett sekundärt uppmärksamhetsfält finnas i närheten av fokus, att vila ögonen på ibland, annars blir det alltför koncentrerat.

Den passivt aggressiva attityden innebär en avvaktande beredskap till aktivitet, eller tankearbete. Det eventuella föremålet för aggressionen bör vara uppmärksamhetsfångande. Rummet bör i huvudsak vara haptiskt, snarare statiskt än dynamiskt, övervägande slutet, säger H. Om uppmärksamhetsfångande objekt saknas, som vid tankearbete, bör rummet vara impressionistiskt. Ett litet rum kan därvid vara bättre än ett stort. Och rummet bör vara tyst, påpekar H. Ensartad formkaraktär och jämn färgskala med dämpade färger - gärna nära medelgrått - kännetecknar ett impressionistiskt rum. Belysningen bör vara svag och skugglös, gärna med en svagt bländande reflex.

"Den passivt aggressiva attityden övergår helt omärkligt i den passivt kontemplativa, vilken troligen mer befrämjas av en ännu extremare miljö än den här beskrivna."

Som koppling till den aktivt kontemplativa attityden inlägger H. en exkurs om trappans roll i arkitekturen. Dess uttryck bör ge en kinestetisk transformationstendens att vilja gå uppför eller nedför den. Därmed befordrar den också en aktivt kontemplativ attityd. Med ett antal exempel belyser H. olika grader av aktiv och passiv kontemplativ attityd, som olika trapp-utformningar kan ge, och hur en trappa kan påverka ett rums grad av betoning-impressionism.

Till främjande av den passivt kontemplativa attityden bör de haptiska föreställningarna elimineras genom undertryckande av föremåls visuella plasticitet. Viss bländning i form av levande ljus och motljus kan verka gynnsamt. Inte heller rörelseföreställningar bör vara möjliga att verifiera i form av varseblivningar. Rörelse uppåt, som inte går att realisera, som längs ribbvalven i en gotisk katedral, må dock få förekomma.

 

XXX. Några konkreta rum

Den föregående begreppsanalysen får här sin tillämpning i en exempelsamling, säger H, som först vill erinra om att en attityd sällan är extrem, utan inflätad i de övriga attityderna. Han baserar sig på Croce och dennes tre verksamhetsfaser. Dessa anger H. till den estetiska, den logiska och den praktiska. Så långt överensstämmer det med "min" Szondi, varest där återfinnes en fjärde vektor: den sociala. Denna "glömmer" H. bort - på grund av att det främst är i den, som han själv verkar. Man kunde säga att han tycks vara "självblind", eller att han inte "ser skogen för bara trän". Detta är min tes om H, vilken jag ämnar försvara.

Konstnärsateljén. Bör vara ett haptiskt rum med väggarna ljusa.

Industrilokalen. Fokusering på arbetsstycket är önskvärd, d.v.s. rummet bör göras så haptiskt som möjligt, och slutet - dock med sekundära utblicksmöjligheter, exvis fönster.

Skolrum i Hertfordshireskola. I efterkrigstidens engelska skolbyggnadsprogram ville man ge skolrummen en karaktär av öppen förbindelse med yttervärlden. Men passivt kontemplativ attityd var inte önskvärd, utan aktivt aggressiv. Detta uppnåddes genom plastisk skuggbildning och framträdande väggfärger vilka betonade rummet - trots öppenheten. "Egenskaperna haptiskt och betonat skapa tillsammans den rumskaraktär som jag kallat det omslutande rummet." Detta gällde på barnens höjdnivå; uppåt vidtog det mera impressionistiska rummet.

Gyllene Salen i Stockholms stadshus är en representationsmiljö. Genom entrén över gården och Blå hallen stegras förväntan hos besökaren som dessutom är festklädd. En trumpetsignal sätter igång processionen uppför trappan som leder till Gyllene salen. Väl där, pendlar man mellan obetydligt aktiv och passiv kontemplation.

De formala medel som understödjer dessa attityder är: rummets storlek och höga rymd; de av guldmosaik blänkande väggarna; den glittrande belysningen från alla håll; de levande ljuslågorna på borden. Allt detta gynnar rummets visuella och impressionistiska karaktär, samtidigt som uppmärksamheten på borden - genom den vita duken och blomsteruppsatserna - ger en viss haptisk karaktär. De auditiva varseblivningarna bidrar kraftigt till feststämningen: ett olokaliserbart sorl i en oseparabel blandning av tal och musik.

Stora salen i Göteborgs konserthus. Kyrkomusik och dansmusik kräver två helt olika auditiva och visuella miljöer, ämnade att skapa aktivt respektive passivt kontemplativ attityd. Ifrågavarande konsertsal understödjer starkt den passivt kontemplativa attityden. Rummet är impressionistiskt och utpräglat statiskt. Den visuella såväl som den auditiva balanspunkten ligger ovanför podiet.

National Gallery. "De arkitekter som sysslat med National Gallery's ombyggnad funno att de flesta befintliga museer av äldre datum verkade skumma trots en tillfredsställande dagsljuskvot, beroende därpå att rummets överdel framträdde som ett starkare belyst rum än nederdelen. I en del modernare museer, där man försökt förebygga denna belysningsfördelning genom att måla väggarna ljusa, har det inträffat att tavlorna framstå som mycket mörkare mot ljusare bakgrund, varigenom de inte bli uppmärksamhetsfångande, ja det är frågan om ifall de inte rentav verka uppmärksamhetsflyende, vilket givetvis är olyckligt."

"En av premisserna för hela rummets gestaltning måste bli den ljushet som lokalfärgen på väggarna måste ha för att de flesta tavlor skulle framstå som ljusa däremot."

Det gotiska kyrkorummet har ett semantiskt värde i att man ser dess konstruktion. Spetsbågarna skapar ett formalt tillika emotionellt värde i, att de skapar rörelseföreställning och leder blicken uppåt och vidare utanför-ovanför rummet. Likaså är väggarna uppglasade - fastän bemålade, så att man inte ser ut men anar de större rymderna utanför. Den långa efterklangen samverkar med upplevelsen av kontakt med "högre rymder". Men i koret får uppmärksamheten en vilopunkt.

Ett modernt kyrkorum. Heliga Korsets kapell i Skogskyrkogården är ett ateistiskt kyrkorum i det att rummets centrum är katafalken (och inte som i kristendomen altaret). Väggmålningen, till vilken uppmärksamheten vid inträdandet i rummet riktas, låter dock ana ett land bortom detta. Blott orgeln kan upplevas som störande i denna samlade uppmärksamhet; den borde visuellt ha placerats utanför åhörarnas åsyn, menar H.

Efter akten öppnas rummet på mekanisk väg mot det öppna landskapet utanför, och utbyter den passiva kontemplationen mot en aktiv.

Ett utkast till landskapsanalys. I karaktärsbeskrivningshänseende skiljer sig inte landskap från rum; de kan båda vara små eller stora; statiska eller dynamiska; haptiska eller impressionistiska, säger H. För landskapet har väderleken stor betydelse: "där ömsom solen strålar och ömsom dimmorna lägra sig över landskapet, skiftar dess karaktär mellan till verksamhet uppfordrande haptiskhet och den impressionistiska sagostämningen."

Två moderna hallar. Hallen i Maison La Roche av Le Corbusier har en extremt dynamisk karaktär som tvingar fram aktiv kontemplation på gränsen till nyfikenhet. Rummet är impressionistiskt och har en långt driven öppenhet.

Flyghangaren i Orvieto av Nervi är ett extremt öppet rum; "hela flygfältet fångas in i rumsbilden." Det saknar inte dynamisk karaktär, men dess statiskhet överväger. Tomt är rummet ett betonat rum, men en flygmaskin däri, med sin plastiska belysning, gör rummet mera haptiskt.

En sommarbostad, en gammal ryggåsstuga, får sitt dagsljus från ett enda takfönster jämte ett dimunitivt väggfönster. Detta ger ett mycket behagligt ljus vilket förlänar rummet en impressionistisk karaktär och befordrar en passivt kontemplativ attityd, konstaterar H.

San Marco-platsen. Här framstår vissa byggnader som accenter, medan den monotona renässansfasaderna inte ger uppmärksamheten något fäste. Deras bakgrundskaraktär sluter de inre delarna av piazzans rum, där det känns tryggt att sitta och låta blicken söka sig mot den brokiga katedralen i fonden - eller till campanilen med Dogepalatset som bakgrund och den livliga hamnen skymtande åt höger.

Ett tänkarrum.

Le Corbusier har ett "tänkarrum" på sitt ritkontor med måtten 2,26 x 2,26 x 2,,26 m. Väggarna är medelgrå men har balanspunkter i form av dekor. Fönster saknas. Möbleringen består av ett bord och tre stolar. Attityden som väcks är utpräglat passivt kontemplativ.

Bostadsmiljön. En räcka analyser har nyss avhandlats; nu vill H. gå syntetiskt till väga.

En bostad skall rymma många slags verksamheter, innebärande allt ifrån aktivt aggressiv till passivt kontemplativ attityd.

Mot kvällen förskjuter människan sitt intresse från den praktiska verksamhetsfasen mot den estetiska och den logiska, säger H. Därför skall dagsljusbelysningens och elbelysningens karaktär i vardagsrummet vara olika: allmännare på dagen; mera lokalt riktad på kvällen.

Spröjsade fönster motverkar oönskad uppmärksamhetsflykt i exempelvis arbetsrum. Sekundär uppmärksamhet bör fångas av väggar, vilka därför gärna bör vara mönstrade.

Ett särskilt rum, avskilt, för enskild koncentrerad kontemplation (läsning mm) bör komplettera "allrummet".

Utsikten kan riktas mot ett inåtvänt uterum - som i antiken - eller mot "det fria". Den sistnämnda är starkt prefererad - och övervärderad - av den moderna västerländska människan, säger H.

 

XXXI. Rumsvarseblivningens betydelser och emotionsförbindningar

Spontana betydelser kan finnas i rumsvarseblivningen. Ty den öppna rumskaraktären har betydelsen av att vara del av ett större rum. "Den extremt slutna rumskaraktären har betydelsen av tvångsvis avstängande från yttervärlden, kringgärdande och fängsling." Sedan finns ett mellanläge av skyddad utblick mot världen, säger H.

"Vilka emotioner dessa betydelser väcka är delvis beroende av huruvida rumskaraktären överensstämmer med den attityd som subjektet i enlighet med sitt tillfälligainner set strävar att inta eller inte."

Trädgårdens semantik är att berätta om mänsklig möda, säger H. Jag vet inte om jag helt håller med honom.

Rasmussen anför Grundtvigskyrkan som exempel på exteriör och interiör i fulländat samspel: bådas uppmärksamhet stannar inom gestalten, trots gotisk formdräkt. Emotionsuttrycket är verksamt som en gestaltfaktor; samma emotionsuttryck förekommer i både exteriör och interiör. Och därav samspelet mellan det yttre och det inre, konstaterar H.

En byggnads yttre bör spegla karaktären av dess inre, "så att anblicken av det yttre förbereder den attityd som det inre slutgiltigt skall befästa. Det är därför som en bostad inte skall se ut som en fabrik eller en profan kontorsbyggnad som en katedral. Medlen som stå oss till buds härför skall jag här icke diskutera, det tillhör den enskilde arkitekten att i varje särskilt fall lösa denna arkitektoniska huvudfråga."

 

Sammanfattning av femte delen

Rumsgestaltandet är till stor del konsten att leda uppmärksamheten. "Vad som är viktigt att observera är emellertid att rumskaraktären i och för sig inte kan ge upphov till en attityd, den endast tillmötesgår eller i motsats härtill försvårar en attityd som har sin egentliga upprinnelse i människans 'inner set', vilket till en del bestämmes av det rådande kulturmönstret." Krav finns på en varierande miljö. Man bör skilja mellan primära och sekundära uppmärksamhetscentra. Här återstår mycket forskning, avslutar H.

 

 

Bibliografi

 

Personregister

 

Sakregister

 

 

Noter

1 Christian Bach, Kvantitativ behandling av Purkinje-fenomenet, Tidskrift för Ljuskultur nris 1, 3 och 4, 1944 samt 1, 1945.

2 Christian Bach, Kvantitativ behandling av Purkinje-fenomenet, Tidskrift för Ljuskultur nris 1, 3 och 4, 1944 samt 1, 1945.

3 Christian Bach, Kvantitativ behandling av Purkinje-fenomenet, Tidskrift för Ljuskultur nris 1, 3 och 4, 1944 samt 1, 1945.

4 Lionardo da Vinci, Codex Vaticanus (Urbinas) 1270, ty ö Das Buch von der Malerei, Wien 1882.

5 Konrad Norden, Shadow and Diffusion in Illuminating Engineering, London 1948.

6 J. Bergmans and H. Zijl, A Neglected Factor in Interior Illumination, C. I. E., Proceedings, Volume II, New York 1951.

7 Poul Henningsen, Belysningens konst, Form 1946.

 

 

Analys av ovanstående artikel

 

 


© Mats Ohlin och KTH / Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, 2010.   |   Senast uppdaterad