Femte delen
Postscenium
Sammanfattning och slutsatser Appendix 1- Hesselgrens ämnes-definition Appendix 2 - Rumsutvikning Appendix 3 - Illustrationsbilaga
Sammanfattning och slutsatserEN RELATIVT ingående kritisk granskning av miljö- och arkitekturpsykologen Sven Hesselgrens rumsforskning jämte egna uppföljningsexperiment har redovisats och legat till grund för en diskussion om människans förhållande till det rumsliga. En utgångspunkt kan tas i Hesselgrens utsaga i hans doktorsavhandling om varseblivningens karaktär. Han hävdar där att varseblivningarna mestadels har karaktären av holiteter (gestalter), vilka bland annat utmärks av att delarnas egenskaper i viss mån bestäms och omformas av helheten (Hesselgren, 1954, s. 4). Detta säger han, och i den första delen är jag överens med honom, men det verkar av hans fortsatta arbeten att döma som om han inte riktigt tar konsekvenserna av sin grundtes. Konsekvensen av det som Hesselgren säger om tillvarons holitetsnatur blir nämligen att en rumsupplevelse måste utgöra varseblivningsprocessens mest grundläggande kognitiva resultat. Eftersom varseblivningen så som Hesselgren påpekar strävar efter helhetsupplevelse, bör den mest övergripande holiteten vara den som medvetandet i varje läge primärt och ytterst kan registrera, och denna holitet är rummet. Denna fenomenologiska grund har jag själv velat bygga vidare på, vilket jag förklarade närmare i inledningen. Jag beskrev där även hur Hesselgren har prövat en annan väg. Hesselgren accepterar det holistiska synsättet, men han står fast vid sin uppfattning, att holiteterna, eller gestalterna, byggs upp av mindre delar, och dessa vill han studera. Faktiskt hävdar Hesselgren att en holitet har "egenskaper som tillkomma holiteten som sådan". Men dess egenskaper bestäms i viss mån av delarnas egenskaper, säger han vidare. Och enligt vad som nyss ovan har refererats, bestäms och omformas alltså delarnas egenskaper i viss mån av helheten. Det föreligger således ett intimt växelverkansfält mellan en holitet och dess ingående delar, enligt Hesselgren. Frågan är nu om inte Hesselgren blandar ihop vad han ändå har varit noga med att åtskilja. Hela resonemanget rör sig ju uteslutande inom varseblivningens område. Men Hesselgrens tal om holitetens delar förutsätter då plötsligt en annan infallsvinkel, den fysiska. Och den fysiska verkligheten ingår inte i Hesselgrens studier, enligt vad han har definierat. Själva de fysiska delarna, menar Hesselgren, sammansluter sig till aggregat, vari delarna bibehåller sina ursprungliga egenskaper. Detta är den moderna uppfattningen, säger han och tillägger också, att man inom den moderna gestaltpsykologin benämner holiteter gestalter. Men själva definitionen av upplevd gestalt förnekar dess uppdelning i delar. Analys är en annan sak, i vissa fall fullt möjlig, men som förtar den magiska gestalt- eller holitetsupplevelsen. Beträffande sann rumsupplevelse är denna holistisk till sin ytterlighet, samtidigt omöjlig att fragmentisera, åtminstone såvitt vi känner till på nuvarande stadium. En sak står dock klar: helhet kan endast upplevas på helhetsplanet!62 Nu anser Hesselgren att rumsupplevelse är en komplex perception. Den är sammansatt av ett flertal enklare perceptioner. En konsekvens av hans definitioner blir att varje unik konstellation av delar bör ge en unik rumsupplevelse. Hesselgren hävdar ju samtidigt att rumsupplevelsen är holistisk, dvs. är av gestaltkaraktär. Vi kan låta ett citat från Hesselgren förtydliga hans ståndpunkt. I en artikel (idem, 1965, s. 369) säger han att "den totala rumsupplevelsen byggs upp av sina perceptiva beståndsdelar - inte additivt utan helhetsbetonat, ungefär som en komplex molekyl byggs upp av atomer, i sin tur uppbyggda av elementarpartiklar, där hela tiden mönstret i uppbyggnaden är det väsentliga." Sålunda borde det finnas flera olika möjliga rumsupplevelser. Därmed bör vissa särskilda rumstyper endast kunna definieras mer eller mindre ostensivt, dvs. genom direkt jämförelse med likadan upplevelse, eller åtminstone bilda kategorier, möjliga att kognitivt särskilja. Detta följer av Hesselgrens utgångstes, som är att rummet kan ta gestalt beroende av de smådelar som bygger upp rummet. För att systembygget skall hålla, måste man då kunna påvisa åtminstone någon grundläggande rumsperception som äger unik kvalitet. Det har inte Hesselgren gjort i sin avhandling, men ett decennium senare påbörjade han en omfattande rumsforskning, vars resultat hittills har varit spridda och därmed svårtillgängliga för en samlad bild. För att utröna om och i så fall på vilket sätt Hesselgren i sin vidare rumsforskning nådde något närmare en sanning om rumsupplevelsen, blev min första åtgärd att samla och systematisera denna forskning och dess resultat. Jag fann att Hesselgrens rumsforskning mynnade ut i ett experiment där han och hans medarbetare visade försökspersoner bilder av olika rumsliga miljöer för en bedömning genom känslo- och värdeladdade ordpar. Resultatet blev tvärt emot vad Hesselgren hade väntat sig, och han genomförde inte själv, trots en analys, någon godtagbar tolkning som kunde förklara det oväntade resultatet. Därmed ebbade Hesselgrens rumsforskning mer eller mindre ut. Här fanns således en uppgift för en hängiven rumsforskare att ta vid där Hesselgren gav upp. Jag tog på mig den uppgiften. Vad som framför allt behövde utföras var ett uppföljningsexperiment. Detta fick så småningom formen av tre olika versioner. Det samlade resultatet av de tre experimenten gav mig underlag för en tolkning som även kunde involvera Hesselgrens experiment och ge en vidare diskussion kring miljöupplevelse och rumsupplevelse. Mina uppföljningsexperiment kunde ge en rimlig förklaring till det, som Hesselgren menade att han fann obegripligt. Nu var ju detta ett sidospår, som avledde uppmärksamheten från huvudfrågan vilken var huruvida rumslighet är en komplex varseblivning eller inte. Hesselgren hade utgått från att rumslighet är en komplex perception, men hans experiment bevisade att så inte är fallet. Genom att visa bilder parvis, utvisande samma typ av miljö i varierade avseenden utom i en aspekt: den rumsliga, angav Hesselgren sitt experiments syfte, att undersöka hur intersubjektet värderar "höggradig" rumslighet kontra "låggradig". Resultatet blev, att intersubjektet över huvud taget inte beaktade denna "rumsliga dimension", vilkensamma dimension ett urval tränade arkitekter hade ägnat stor möda åt att vaska fram. Slutsats: rumslighet är inte en komplex perception. Rumslighet existerar inte på den komplexa nivån. Däremot är "rum" ett verkligt begrepp på den elementära nivån, att jämföra med "färg", "form" och andra basperceptioner, fastän egentligen ännu ett steg elementärare (rum och tid utgör intuitioner a priori, säger Kant).63 Här kan behövas en särskild utläggning. För att inte tynga denna avslutande sammanfattning, redovisar jag en sådan utvikning i appendix 2. Min introspektiva och experimentella slutsats blev alltså, att rumsupplevelse är möjlig och bygger på sann åskådning. Jag utgår då icke från Hesselgrens atomistiska perceptionsmodell utan från en holistisk. Därigenom, och endast på det sättet, har min uppfattning stadfästs att man kan nå medvetenhet om rummet som sådant, vilket också har varit den centrala uppgiften i sammanhanget att få ökad klarhet om.
Rummets definition må vara av ostensiv karaktär eller inte, men rummet är ett och endast ett - den mest påtagliga verklighet som vi omges av, och som ändå inte finns, då den ju består av intet. Rum består inte av smådelar, utan är helhet i sig. Rum är inte konstellation av materia, och definieras inte av sådan. Jag kom vidare till den för mig säkra insikten, att rumsupplevelsen icke är av emotionell karaktär, ej heller av förnuftskaraktär, utan blott av sann karaktär.64
Det sanna varats natur uppnådde jag även viss insikt om, alldeles på köpet. Hesselgren har också tangerat den (Hesselgren, 1966, s. 125f), dock utan att dra några egentliga slutsatser därav eller tillämpa kunskapen praktiskt i sin experimentverksamhet. Han säger i nämnda stycke: Men teknik kan också betyda något annat än behärskande av den fysiska omvärlden i renodlat praktiska syften. Man behöver t. ex. utöva meditationsteknik, i vilket fall ordet teknik tas i en helt annan betydelse. Men även om vi fasthåller vid teknik i betydelsen ingenjörsteknik, kan vi konstatera att den är användbar, kanske nödvändig, i meditationsteknikens tjänst. Ingenjören kan nämligen hjälpa oss att skapa de stimuli som är ägnade att väcka de meditationsstödjande perceptioner jag antytt. ... Jag tror emellertid att vi har ett stycke forskning framför oss innan vi klart kan inse hur detta utnyttjande skall ske. Dag Hammarskjölds meditationsrum i FN-byggnaden i New York var ett uttryck för behovet av meditation men knappast någon övertygande lösning. Citatet rymmer, förutom en indikation på att Hesselgren kan ha varit medveten om kopplingen meditation - sann rumsupplevelse, hans arkitekturteori i ett nötskal. Dess mål är att göra arkitekturen till en patentlösare för all mänsklig miljöupplevelse. Hela registret av mänsklig verksamhet och mänskligt liv är det arkitekturens uppgift enligt Hesselgrens arkitekturteori att ta hand om, och utformningen skall lösas med ingenjörskonst (baserad på positivistisk experimentell psykologi, enligt vad Hesselgren annars är noga med att framhäva). Han säger som en bekräftelse på detta även följande (idem, 1965, s. 374): Säkert är också att studiet [det vetenskapliga studiet av människans perceptioner] snarast måste intensifieras eftersom vi fortsättningsvis står inför den situationen att vara tvugna att leva under mycket artificiella ( = av människan skapade) förhållanden än någonsin tidigare under mänsklighetens historia, detta som en självklar och ofrånkomlig följd av planetens befolkningsexplosion. Hesselgren har uppenbarligen med sin arkitekturteori ett yttersta syfte, vilket är att göra människan till arkitekturens lyckliga husdjur; i och för sig ett lovvärt mål mot bakgrunden av hans framtidsvision. Däri ligger onekligen ett ansvarstagande. Lite tidsbundet, kan man tycka idag, men ändå ett vetenskapligt mål som det är svårt att finna åtminstone principiella invändningar emot. I den artificiella utformningen involverar Hesselgren även rumsgestaltning. Den vaga uppfattning Hesselgren visar att han har om vad "rum" är, ligger dock närmare ett annat begrepp nämligen "form". När Hesselgren talar om att skapa rum, uppleva rum, menar han egentligen formande av materia, upplevande av materiell form. Han avser då framför allt konkav form, vilken som ytterlighet kan bilda omslutenhet. Med stöd av ovan sagda kan jag inte anse annat än att Sven Hesselgren bygger sin doktorsavhandling och vidare forskning på ett inte tillräckligt övertänkt (eller annars tendentiöst) grundantagande, nämligen att rum definieras av materia. Det är lätt att låta sig medryckas av ett sådant synsätt. Men har man, främst genom introspektion, lärt känna rummets sanna natur, vill man snarare tycka, att rummet har sin egen definition. Om man anser att rumsfenomenet är autonomt och för perceptionen av en grundläggande natur, kommer man gärna till slutsatsen, att vad Hesselgren ägnat sin forskning åt icke är upplevelse av rum specifikt utan upplevda relationer mellan föremål som ibland kan anta konstellationer av konkavt formad och omslutande materia. Man må finna det som en petitess, om man ger den upplevbara materiella relationen benämningen "rum" eller någonting annat - men som vi just har sett, kan ett sådant bild- eller metafortänkande som det faktiskt är frågan om, ge upphov till onödiga missförstånd. Hesselgren satte som en grund i sin forskningsmetodik positivistisk vetenskap. Detta borde inbegripa ett bemödande om sanna begrepp! Sitt synsätt har nu Hesselgren inte varit ensam om. Det verkar som om en icke ringa del av hans arkitektgeneration - och även min egen - har genomsyrats av denna vanföreställning. Hesselgren förklarar också att han utgår från den "moderna uppfattningen", att all varseblivning mestadels är av rumslig karaktär. En sådan allmän missuppfattning har han, kanske oreflekterat, anslutit sig till, som ändå har delvis rätt i att rumsupplevelsen är den primära. För att försöka förtydliga begreppen vill jag peka på det faktum, att även när vi går in i en omslutande materia, såsom, för att ta ett bra exempel, baptisteriet i Ravenna, bär vi med oss samma rumsuppfattning, som den vi hade när vi stod därutanför, och som alltid är en och densamma. Vår sanna upplevelse av rumslighet ändras inte för att vi träder in i ett "rum"! Men man kan inte förneka att inträdandet i baptisteriet innebär en intensiv upplevelse. Av vad? frågar man sig då. Av omslutande materia, måste svaret bli. Slentrianmässigt har vi benämnt denna materiella omslutningsorganisation för "rum". Och detta är såtillvida riktigt, som omslutningen inrymmer rum. Men det är inte rummet i sig, vi känslomässigt upplever, utan omslutningen. Medan rumsupplevelse måste utgå från en holistisk horisont, har Hesselgren prövat det omöjliga konststycket att nå rummet genom ett atomistiskt perspektiv. Men egentligen har han inte beaktat rummet alls i sin forskning. I själva verket har han inte ens velat veta om det. För Hesselgren har i huvudsak två perceptuella förhållningssätt existerat: det kontemplativa och det "aggressiva" (dvs. aktiva); båda med en fokusering på den materiella verkligheten, i den komplexa upplevelse han kallar rumsupplevelse, men som inte är det, utan en materiell upplevelse, som borde rubriceras formupplevelse. Det är också i hans omfattande studier av just formupplevelse - i sann materiell synvinkel - som jag tror att Hesselgrens forskning har visat sig särskilt kvalificerad.
Appendices
Appendix 1 - Hesselgrens ämnes-definition Appendix 2 - Rumsutvikning Appendix 3 - Illustrationsbilaga
Appendix 1
|
|
|
|
|
Hesselgrens "själsliga" behov |
Vi ser här att det är den senare delen (2b(II) och 3), som Hesselgren begreppsligar med "själsliga behov" i sin artikel. Schemat grundar han till stor del på experimentell forskning som utförts av framför allt Berlyne och även Küller, blir vi upplysta om (men som tidigare refererats, säger han i sin bok 1977 på sidan 172 att han baserar sin bakomliggande analys på Gregor Paulsson73).
I förhållande till den tidigare redovisningen av schemat i hans olika böcker, har Hesselgren i denna senaste version adderat punkt 3. känsloladdningar. Sådana är av stor betydelse, framhåller han, vid denna tid influerad av Plutchiks primärkänslo-system.
Vidare hävdar Hesselgren att de formalestetiska värderingarna beror av personlighetstyp (idem, 1985, s. 50). I The language of architecture (1967, s. 153) säger han att värderingar av de rena basperceptionerna är formalestetiska. Om han fortfarande står för den uppfattningen vid konstruerandet av aktuellt diagram (1985), finns anledning till en kort reflexion. Att basperceptioner kan upplevas som "vackra/fula" (se den nyss förtecknade preferens-kartan), kan vi kanske gå med på. Att finna dem "intressanta/ointressanta" (ibid.) kan vara svårare. För att inte tala om en "gammal & van" (ibid.) basperception! Eller en "ny & oväntad" (ibid.).
Det går visserligen med viss möda att tänka sig exempelvis en ny och oväntad gul färg, även om man ser till blott nyans - eller varför inte en gammal och van textur; lättare blir det givetvis i en kombination med flera färger, eller texturer, i en komplex perception. Men särskilt signifikativa för just basperceptioner är det väl inte helt självklart att finna dessa valda värderingsbegrepp.
Att de formalestetiska värderingarna skulle variera med personlighetstyp, vilket Hesselgren menar att de gör (se ovan), har väl någon sanning i sig, men inte särskilt mycket. Mera beror de nog av kontexten, det sammanhang som objektet - eller subjektet - befinner sig i. Liksom av den så kallade samhälleliga överbyggnaden, som vi nyss har dryftat. Hesselgren säger faktiskt detta själv också (idem, 1966, s. 94):
En värdering beror alltid ytterst på det mönster av värderingsnormer vi tillägnat oss. ... de enda spontana och orubbliga formalestetiska värderingar våra experiment tyder på, är ... att bland basperceptionerna finnes en tendens att värdera de referenspunkter, som vissa pregnanta perceptioner utgör, högre än andra ickepregnanta perceptioner, men detta är endast en tendens och undantag ges.
Han tillägger, att det "tycks inom detta område gälla att 'om tycke och smak skall man inte disputera'." Och i någon mån måste vi ge Hesselgren rätt. Lüschers färgexperiment har om inte annat visat att färgpreferenser kan ha med personlighet att göra. (The Lüscher, 1971). Men mestadels handlar det i så fall ännu mera om tillfällig sinnesstämning, detta hur man prefererar basperceptioner.74
Hesselgren fortsätter sina kommentarer med att slå fast att semiotiska värderingar är kognitiva, de ernås genom förståelse. Men det samhälleliga kulturmönstret spelar även in här för den semiotiska värderingen, hävdar han, och syftar främst på den förgrening som leder till "uttryck", i sin tur förgrenad i "tydlighet" och "sant-falskt". (Hesselgren, 1985, s. 50).
- Är verkligen en bedömning av tydlighet och sant-falskt kulturberoende? Tillåt mig att ruska på huvudet. Hesselgren säger ju dessutom själv att uttrycken korresponderar med människans behov av ärlighet (se ovan! samt Hesselgren, 1982c, s. 7).
Annorlunda ligger det åter till med "symboler", avslutar Hesselgren sin genomgång, och anför:
Jag förfäktar den åsikten att det här rör sig om psykiska förlopp som vi i Västerlandet i hög grad förträngt till det omedvetna, medan man i Österlandet på ett helt annat sätt lyssnat till dessa psykiska skeenden, gjort dem undermedvetna, kanske rentav understundom helt medvetna.
(Hesselgren, 1985, s. 50).
Här handlar det således om genetiskt bundna reaktioner, enligt Hesselgren. Därmed inte sagt att symboler som sådana med nödvändighet behöver vara nedärvda (säger jag), däremot den kognitiva processen, naturligtvis. Jag har givit ett bidrag till detta intressanta och svårfångade ämne genom mitt "symboldrama" Sagan om fjärilsängen, som också tar upp den Hesselgrens perceptions-karta —> som vi här nu har diskuterat. (Se Ohlin, 2006).
Därmed är vi åter vid utgångspunkten. Brentano-skolans fenomenologer tillerkände den symboliska åskådningen första rang, i det fenomen, som de kallade "föreställning". Därefter, menade de, kom (eventuellt och intermittent) den realistiska undersökningen i vad, som de benämnde "tänkande".
Hesselgren, däremot, tycks ha ignorerat föreställningen som primär, och hävdat, att perceptioner resulterar i tänkande ("psykisk respons") direkt. Mellanledet, symbolisk föreställning, hoppar han över och tänker sig som en betydligt senare mera komplex uppbyggnad (av enklare sinesintryck), vilken inte ens någonsin behöver nå medvetandet.75
Tänk dig, att du ska beskriva exempelvis sockerkakssmets egenskaper. Smeten befinner sig i en skål. Du noterar: smeten är halvelliptiskt formad nedåt, och mäter ca. en liter.
Så ska du definiera rum. Samma skål som för sockerkakssmeten är nu tom. Du noterar: rummet är halvelliptiskt format nedåt; och mäter ca. en liter.
Vid sidan av arbetsbänken i köket där du står, finns ett kylskåp. Det är vitt. Därför kallar du kylskåpet "vitheten". Nu vill du beskriva vitheten. Den är kubisk, säger du; bredden är 60 cm. Vitheten är kall, åtminstone på insidan, noterar du vidare - och hård. Vitheten består således av flera enkla perceptioner i ett komplex. "Vithet" är följdaktligen en komplex perception, blir din konklusion.
Finns det något fel i ovanstående resonemang? En smet, eller en vithet, eller en tomhet - kan dessa begrepp äga egenskaper, som exempelvis form? En smet kan möjlgen äga form i sig. Om man häller ut den på en plåt, så kanske den av egen kraft bildar en form vars gränser den definierar själv (utom sitt underlag), det beror på dess mängd i förhållande till plåtens storlek, givetvis.
Kan färg (i vårt fall vithet) äga form? Nej, eftersom den är en basperception, enligt Hesselgrens definition, så kan den inte äga andra egenskaper än den, den äger i sig själv. Färg har varken lukt eller smak, form eller taktila egenskaper. Färg har inga egenskaper - färg är en egenskap.76
Kan slutligen rum (eller rymd, eller space) äga form i sig? Om rum, dvs. tomhet, är en basperception, äger den per definition inga andra egenskaper än sin ostensiva bestämning. Är tomrummet däremot en komplex perception, ja då består den ju av flera basperceptioner, exempelvis form. Även detta följer av definitionen.
Har tomhet några egenskaper förutom sin egen bestämning? Svaret är nej. Tomhet är per definition ingenting, och intet är per definition egenskapslöst. Däremot är tomheten (paradoxalt nog) förnimbar, åtminstone i relation till andra förnimmelser (men Kant går längre än så, som vi har påpekat förut - för honom är rums- och tidsuppfattningen de två mest grundläggande åskådningsformerna).
Tomhet kan vi tänka oss som absolut, men dessutom som ett relativt begrepp - i förhållande till täthet (vars grundläggande egenskaper är utsträckning och gestalt, säger Kant). En tomhet kan vara mer eller mindre tät; och en täthet kan på motsvarande sätt vara mer eller mindre tom. Någon absolut täthet känner vi ännu inte, men partikelfysikerna jobbar vidare allt längre in till materians innersta kärna, om den nu finns.77
Tomhet är en förutsättning för rörelse. Den är framför allt en förutsättning för ljusutbredning. På det sättet har tomrummet en avgörande betydelse för den visuella upplevelsen (av materia). Beträffande arkitektur och skulptur, har form och textur stor betydelse för hur materian mottar ljuset.
Enligt vårt nuvarande sätt att åskåda är tomrummet mediet för materiell omkonstellation, tillika mediet för elektromagnetisk strålnings utbredning. Till detta senare hör det synliga ljuset. Vi är tvugna att inse att rymden är fylld av ljus i rörelse: Vi behöver endast betänka att varje stjärna är synlig från nästan varje punkt i universum. Således är universum uppfyllt av ljuset från var och en av miljarder stjärnor. Men ljuset i sig kan vi inte uppfatta - endast dess verkan, inbillar vi oss kanske; när vi egentligen befinner oss i en rymd, som faktiskt bland annat är en visuellt-kompakt ljuskropp.
Tomhetens utbredning är såvitt vi vet eller tror oändlig och obegränsad (detta i enlighet med vår grundläggande åskådningsmekanism, förklarar Kant). En oändlig tomhet är det tämligen enkelt att tänka sig med den definitionen att tomhet är ingenting. Med ett sådant perspektiv kan ett matematiskt sinnelag eventuellt komma till slutsatsen, att täthet, som är någonting (och partikulärt, till skillnad från tomheten, som är kontinuerlig, en holitet) till sin minsta beståndsdel borde vara oändligt litet, således med en storlek som skulle kunna vara eller närma sig noll.78
Inser du nu något mera än förut, hur vår värld ur ett relativt sant och mycket översiktligt kognitionsperspektiv enligt vår samfällda föreställning är strukturerad? Som en grund finns tomheten. Däri ligger sporadisk täthet. Denna vår idé, som är relativt ny, om nämnda existentiella situation, har vi från och med renässansen erhållit genom att orientera oss i verkligheten, samt får vi fortlöpande genom att blicka ut i universum.
Om vi varit veritabla grottmänniskor, säg levat all vår tid djupt nere i underjorden, hade vi kanske haft en annorlunda verklighetsuppfattning. Då kunde vi med empirisk kunskap konstatera, att världen mestadels bestode av soliditet, med viss utkarvad rumslighet här och var. Vi hade ägt ett "Hohlwelts"-perspektiv (se Cornell, 1981, ss. 88 & 132).
I vår närvarande tid utgår vi från att universum mestadels består av tomhet men med viss täthet glest utspridd. Vi hyser till och med en teori om ett expanderande universum som innebär att tätheten blir allt glesare och tomrummet än mera markant. Den verklighet, i vilken vi lever på vår nivå, är dock ovanligt rikt försedd med täthet (materia). Ingenting hindrar i och för sig, att de teorier som tillskriver oss grottlevnad i vår förflutna historia, kan vara riktiga. Vi skulle i så fall vara genetiskt påverkade av kanske mycket långvarig vistelse i en miljö, extremt präglad av omslutenhet.
Sven Hesselgren utgick från sin uppfattning att intersubjektet har ett behov av omslutenhet. Men hans experiment bevisade motsatsen. Detta faktum ville Hesselgren inte ta till sig. Slutsatsen man måste dra av hans resultat är emellertid, att människan inte har behov av omslutenhet a priori. Detta skulle i sin tur kunna tala för, att grottillvaron, om den ändå utgjorde vår ursprungsmiljö, inte så definitivt har påverkat oss genetiskt, att vi inte kan tänka oss att klara oss utan den omslutande dimensionen.
Det skulle ju rent hypotetiskt kunna vara så, att vi ändå har ett visst behov av omslutenhet, som tillgodoses genom arkitektur. Då är det kanske främst den inre miljön, vilken ju med nödvändighet är omslutande, som får tillfredsställa det behovet. Den yttre miljön däremot, naturligen mestadels icke-omslutande, kan genom vår evolution ha kommit att utgöra den miljö, som vi har anpassat oss till efter "utträdet ur grottan" (om vi någonsin har varit grott-levande). I så fall skulle vi inte efterfråga omslutenhet utomhus, vilket vi då kunde se Hesselgrens experimentresultat som en bekräftelse på.
Det är inte alldeles otänkbart, att åren efter de båda världskrigen, dvs. några år före och efter 1920 respektive den senare hälften av 1940-talet, kan ha inneburit ett ökat själsligt behov hos såväl invånare som arkitekter av rumslighet i utomhusmiljö, omslutenheten innebärande en förstärkt känsla av trygghet. Refererat citat av Nils Ahrbom pekar också i den riktningen. Att Sven Hesselgren har haft både Hallman och Ahrbom som lärofäder och influenter, kan ha påverkat honom särskilt starkt i hans föreställning om rumslig intensitet som något generellt positivt. Vi får inte heller glömma bort, att Hesselgren själv faktiskt genomlevde de två världskrigen.
Hesselgrens perceptions-karta. —>
Bild 21 (stadsmiljö). —>
Bild 38 (villamiljö). —>
Hesselgrens "slutgiltiga" ordskala. —>
© Mats Ohlin och KTH / Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad, 2010. | Senast uppdaterad