Funktionsblandad stadsmiljö där många olika trafikslag rör sig. Järnvägsstationen och dess närmiljö i Eskilstuna. Bild: Helena Brobäck
Inledning
Områdesplanering innebär som vi ser det möjligheter till sambandsskapande och sammanläkning av delar i en stad. Vi lägger även gärna i begreppet en tillskapandeprocess i riktning mot god stadsmiljö. Det senare innebär i teorin fullständiga möjligheter för alla slags människor att framleva sina liv där de bor — idealt med ett minimalt beroende av bil eller allmänna färdmedel.
Boverket har på regeringens uppdrag format en vision för Sverige 2025 vilken lanserades 2012. Där sägs bland annat: "I Sverige år 2025 finns vardagslivet nära bostaden och vi går, cyklar och rör oss mer i den allt mer funktionsblandade staden." Det är i synnerhet denna formulering i visionen som vi vill ta fasta på här i Områdesplan Eskilstuna.
Som det allmännas främsta styrmedel i utformningen av städer och byggnader upprättas planer. För närvarande finns två planinstrument: översiktsplan och detaljplan. Översiktsplanen omfattar hela kommunen och tas fram för att alla involverade i samhällsbyggandet ska ha en gemensam vägledning och stöd i beslut om användningen av mark- och vattenområden. Detaljplanen, som till skillnad från översiktsplanen är juridiskt bindande, uppgörs för ett begränsat område, i regel ett eller några kvarter, och medför rätt att bygga i enlighet med planen under en särskilt angiven genomförandetid.
Syftet med föreliggande skrift är dels att visa fördelar med områdesplanering — planering på en nivå som täcker större områden av stadsmiljön än enskilda detaljplaner; dels att lägga fram ett utkast till hur områdesplanering kan bedrivas.
Översiktsplan, områdesplan, detaljplan
|