Gatumark kan användas funktionsuppdelad eller odifferentierad. Det senare innebär exempelvis klassiska fordonsgator med trottoarer, men kan även vara samspelsytor och gångfartsområden. Samspelsyta är en modell för stadsmässig miljö som har etablerats i många städer och innebär att alla trafikslag tillåts använda gatan så länge det sker på de gåendes villkor. Avsikten är att skapa en dynamisk stadsmiljö med bra förutsättningar för oskyddade trafikanter.
Allt eftersom en integrerad stadsmiljö växer fram, minskar behovet av biltransporter och bilägande; kravet på antal parkeringsplatser för tillkommande bebyggelse kan därmed successivt minskas. Initialt finns dock fortfarande ett stort parkeringsbehov som det ligger inom områdesplaneringens ansvarsområde att tillgodose. De två realistiska metoderna är parkeringsgarage under marknivå eller i separata parkeringshus. Detta innebär i dagsläget en kostnad av cirka tre hundra tusen kronor per plats; en investering många menar är värd att ta. Nämnda garagetyper kan anläggas i takt med den nya bebyggelsens utveckling i plansammanhang där förtätning tillåts.
Möjlighet till viss kantstensparkering på gatumark och även gårdsmark bör finnas för att tillgodose behoven för räddningstjänst, personer med funktionsnedsättning, besökande, varutransporter, de boendes och arbetandes korttidsparkering etc.
Generella gator på gåendes villkor ger människan staden i retur