Till index |
Det är faktiskt med en viss stolthet som jag återerinrar mig och här nu vill redogöra för två utställningar (samma, men på skilda platser, vid olika tillfällen) av två av mina perspektiv. Det gäller de illustrationer till Lantmäteriets nybyggnad i Karlstad, som jag utförde vid Gösta Edberg arkitektkontor på 1980-talet. |
Utställningen, i arrangemang av Arkitekturmuseet och Sveriges Praktiserande Arkitekter (SPA) under titeln "Arkitektritningar som konst och arbetsredskap", ägde rum år 1990 och tog plats
Mina perspektiv som visades var dessa två: |
Perspektiv till lantmäteri i Karlstad.
Perspektiv till lantmäteri i Karlstad.
Nu var det förvisso inte bara mina perspektiv som ställdes ut. Anledningen till min stolthet är det goda sällskap, som mina alster befann sig i vid dessa tillfällen. Som motivering till min uppfattning vill jag i en förteckning redovisa de övriga bidragen: |
Leon Crier: Segelbåtsklubb i Berlin, 1967 Rob Crier: Rennwegskvarteren, Berlin, 1977 O. M. Ungers: Historiskt Museum, Berlin, Tysklands arkitekturmuseum, Frankfurt Helmut Jahn: State of Illinois Center i Chicago, 1979-84 Mikael Nädele: Karlsborgs fästning, 1986 Bengt Lindroos: Höghus på Södermalm, 1988-89 Leo Papini: Kv Kruthornet, Haga, Göteborg, 1989. Berns arkitekter HB: Skisser, Berns, 1987 Pietro Raffone: Eriksbergs varv, 1989 Idem: Lindholmens varv, 1989 Bengt Ågren: Privatbostad, 1989 Torgny Gynnerstedt: Kv Lehusen, Södra Stationsområdet, Stockholm, 1989 Sune Malmqvist: Kv Bryggaren, Stockholm, 1984 Per Wåhlin: Kv Skutan, Stockholm, 1988 Idem & Lars Engman: Nya Järfälla centrum, 1989 Nils-Ole Lund: Stadsplaneringsmatta, Tysklands arkitekturmuseum, Frankfurt Kjell Forshed & Sture Koinberg: S:ta Croce-området i Florens, 1987 Giorgio Grassi: Laboratoria U. Basile, Milano, 1968 Peter Wilson: Pont des Arts, Paris, 1982 Jean Nouvel: Poitiers, Tysklands arkitekturmuseum, Frankfurt Idem: La Défense, Paris, Ibidem Peter Cook: Plug in City, 1964 Idem: City Interchange, 1963 Ronnie Kristola: Huddinge sjukhus, 1989 Lasse Wretblad: Globen, 1988 Carl Möller (1857-1933): Posten Vasagatan, 1898 Fritz Ullrich & Eduard Hallqvist: Villa i Saltsjöbaden, 1901 Torben Grut: Idrottsbyggnad, 1900 A. E. Melander: Bångska huset, Stockholm, 1883 E. A. Jacobsson: Kyrka i Gladhammar, 1882 Idem: Rådhuset i Söderhamn, restaureringsförslag, 1876 Mats Ohlin: Lantmäteri i Karlstad, 1981 Gunnar Berg: Traneberg, om- och tillbyggnad, 1981 Viljar Päss: Kv Kvasten, Stockholm, 1986 A. F. Nyström: Järnvägsstation, Paris, 1859 Idem: Arkitekturskola, Paris, 1858 J. F. Åbom: Berns, 1862-63 Idem: Hebbeska huset, Riddarholmen, 1866 Idem: Hotell Rydberg, Gustav Adolfs torg, 1852 J. Lindström: Bageri på Laboratorieholmen, 1798 Helgo Zettervall: Restaurering av rik köpmans hus i Venedig, 1858 Aron Johansson: Tingshus, 1881 Idem: Riksdagshuset, 1893-94
|
Inför evenemanget innehöll SPA:s tidskrift Arkitektföretaget en artikel om utställningen: |
VERNISSAGE: Arkitektritningar som konst och arbetsredskapI samband med årets stämma kommer SPS att ordna en utställning av arkitektritningar från förra seklet och vår nutid samt visionära arkitekters ritningar. Robert Martin, en av initiativtagarna och Arkitektmuseets [sic] chef Jöran Lindvall presenterar. Robert Martin Stämmans tema "Arkitektrollens Renässans" tar upp de breda kunskapsområden som arkitektföretaget behärskar. Men det är framförallt med ritningar som arkitekter kommunicerar sina idéer och förmedlar hur en byggnad skall utföras. Den renässans som vi upplever för formgivning, arkitektur, stadsbild och utemiljö uppmärksammas långt utanför byggkretsar. En ytterlighet är att arkitektritningar numera kan få ett kommersiellt värde. Utställningar av arkitektritningar och skisser arrangeras på gallerier i bl a New York, London och Paris. Jöran Lindvall på arkitektmuseet [sic] ger följande kommentar: "Ritningar och modeller är de instrument med vilka arkitekter utvecklar sina visioner och sina projekt. I skisser prövar de sina lösningar och finner sina uttrycksmedel. I ritningar sammanfattar och presenterar de sina konstnärliga avsikter". "Ritningar har alltid utgjort underlag för beslut och varit dokument som sparats vid sidan av byggnaden. Ritningar är bevis på arkitekternas avsikter och tankar". "Under några århundraden har arkitekternas arbetsmetoder och presentationsteknik varit ungefär desamma. Och periodvis har ritteknik och konstnärsskap nått väldiga höjdpunkter". Nya projekterings- och visualiseringshjälpmedel har tillkommit i arkitekternas arbete. Men det skapande arbetet måste utföras av arkitekten och skissandet är ändå en oersättlig del av en intuitiv arbetsmetod. Vi kan ändå inte förneka att kraven på presentationskvalité höjs med de möjligheter som de nya hjälpmedlen erbjuder. I vår utställning kommer vi att jämföra tre olika kategorier av arkitektritningar. 1. Ritningar ur vår egen historia producerade med hög konstnärlig kraft och stor grafisk skicklighet. 2. Ritningar från vår samtid som visar hur dagens arkitekter preciserar sitt konstnärsskap och kommunicerar med sina byggherrar. 3. Ritningar och grafiska blad där arkitekter skapar visioner och idéer mer avsedda för konstgallerier än för byggande.
|
© Mats Ohlin 2013-19 | Senast uppdaterad